Breadcrumbs



Koło ekologiczne „Mały przyrodnik”

 

    W roku szkolnym 2015/2016 realizujemy  nowy projekt:  

"W trosce o przyrodę oszczędzamy wodę"

Termin realizacji: 11.01.2016 - 17.06.2016

Projekt obejmuje:

  1. Warsztaty "Cztery żywioły" - Ziemia (18.01.2016)
  2. Warsztaty "Cztery żywioły" - Woda (8.02.2016)
  3. Przedstawienie teatralne "Żuczek"
  4. Wycieczkę do Oczyszczalni Ścieków w Łodzi (marzec 2016)
  5. Wycieczkę do Rezerwatu Przyrody "Niebieskie Źródła" i Skansenu Rzeki Pilicy, Grot Nadgórzyckich w Tomaszowie Mazowieckim
  6. Wycieczkę do Muzeum Lasu i Drewna w Rogowie oraz Arboretum w Rogowie
  7. Wycieczkę do Bolimowskiego Parku Krajobrazowego

       Dnia 18.01.2016 r w naszej placówce odbyły się warsztaty  ekologiczne,     w ramach programu przyrodniczo – ekologicznego „W trosce o przyrodę oszczędzamy wodę”. Na warsztatach uczniowie w przystępny dla nich sposób poznali:      

-  historię życia na Ziemi                                

 - budowę wnętrza Ziemi                                                                                          

 - barwne skały i minerały

Dzieci dowiedziały się kim była mityczna matka Ziemi- Gaja i uczestniczyły   w zabawie teatralnej „Sen Matki Ziemi”. Poprzez zabawę lepiej zrozumiały potrzebę dbania o czystość naszej planety. Każdy uczestnik warsztatów zdobył „Dyplom Przyjaciela Ziemi”. 

      Dnia 8. 02. 2016 w naszej szkole odbyły się kolejne warsztaty w ramach programu przyrodniczo – ekologicznego „W trosce o przyrodę oszczędzamy wodę” „Cztery Żywioły – Woda”.

Na zajęciach dzieci poznały prehistoryczne zwierzęta wodne oraz ich rozwój i przystosowanie się do życia na lądzie. Pogłębiły wiedzę na temat tego, jakie znaczenia   dla życia ma woda oraz dowiedziały się w jaki sposób chronić wodę każdego dnia.

Uczestnicy aktywnie brali udział w zabawach edukacyjnych „ w niebieskich falach morza”     i zajęciach plastycznych.  

 

          Dnia 01. 03. 2016 roku, w naszej szkole, odbyło się przedstawienie teatralne o treści ekologicznej „Jak żuczek uratował sadzawkę”. Uczniowie z ogromnym zainteresowaniem oglądali przygody żuczka, który postanowił uratować pobliską sadzawkę od zanieczyszczeń. Zmagania głównego bohatera z pewnością uświadomiły dzieciom konieczność dbania o czystość wód. Dzieci przekonały się jak groźne dla przyrody jest wyrzucanie śmieci do wody, a także zrozumiały potrzebę oszczędzania wody na co dzień.  

 

        Dnia 14. 03. 2016 odbyła się wycieczka do Grupowej Oczyszczalni Ścieków w Łodzi.      (GOŚ-Łódź) jest jedną z największych i najnowocześniejszych oczyszczalni w Polsce. Oczyszcza ścieki z terenu Łodzi oraz ścieki dopływające od mieszkańców Pabianic, Konstantynowa Łódzkiego, gmin Nowosolna i Ksawerów.                                                      

Na początku obejrzeliśmy film, który zobrazował nam cały proces oczyszczania ścieków.  Po filmie, w ramach akcji „Szanuj sedes, woda wraca”, odbyła się lekcja na temat właściwego segregowania śmieci - dbania o sedes, czyli nie wrzucania do niego śmieci. Wszyscy zostali uświadomieni w zakresie istniejącego problemy wrzucania do sedesu niepotrzebnych śmieci. Z pewnością po takiej lekcji, wszyscy zapamiętamy, że o sedes należy dbać i nie wolno do niego wszystkiego wrzucać.

 Następnie zwiedziliśmy całą Oczyszczalnię, zobaczyliśmy w jaki sposób wykorzystywany jest system biologicznego oczyszczania ścieków. Dowiedzieli się również, że powstały w procesie oczyszczania biogaz wykorzystywany jest do produkcji prądu elektrycznego i energii cieplnej. Cała wycieczka przebiegła sprawnie i przyjemnie dzięki sprzyjającej nam pogodzie.

 

        Dnia 20. 04. 2016r, w ramach programu przyrodniczo – ekologicznego „W trosce o przyrodę oszczędzamy wodę”, odbyła się wycieczka autokarowa do rezerwatu przyrody „Niebieskie Źródła" i Skansenu rzeki Pilicy w Tomaszowie Mazowieckim.   

Pierwszym miejscem, które zwiedziliśmy były Groty Nagórzyckie. Na początku odbyła się lekcja muzealna, w ramach której obejrzeliśmy film obrazujący powstanie grot i ich historię. Następnie razem z przewodnikiem udaliśmy się do wnętrza grot, gdzie zwiedzaliśmy je wraz z ekspozycjami ukazującymi stosowne tu niegdyś techniki wydobywcze i legendarnych lokatorów tych czeluści. Wszyscy z zainteresowaniem słuchali opowieści przewodnika, które zostały podkreślone  odpowiednimi dźwiękami, co stworzyło niepowtarzalny klimat.     

Z grot pojechaliśmy do Skansenu Rzeki Pilicy, gdzie zwiedziliśmy ekspozycję pod nazwą „Młynarstwo wodne w dorzeczu Pilicy”, której najważniejszym elementem jest drewniany młyn wodny. Uczniowie wzięli udział w lekcji muzealnej „Od ziarenka do bochenka”, podczas której dowiedzieli się i osobiście sprawdzili w jaki sposób dawniej wytwarzano mąkę. Obejrzeliśmy również stylową galerię ponad 30 kamieni młyńskich pochodzących z nieistniejących już młynów z dorzecza Pilicy.     

Ciekawostką dla wszystkich uczestników było z pewnością poznanie pilickich militarii. Dzieci podziwiały prezentowane eksponaty, które zostały wydobyte z rzeki.     

Po zwiedzaniu wszyscy uczestnicy mogli odpocząć przy ognisku, przy którym można było upiec sobie kiełbaskę.    

Ostatnim punktem naszej wycieczki był rezerwat przyrody nieożywionej położony w dolinie Pilicy „Niebieskie Źródła”. Podziwialiśmy jedyne z najciekawszych zjawisk krasowych w Europie. Uczniowie mieli możliwość bezpośredniego kontaktu z przecudnymi zjawiskami przyrody. Obserwowali ptaki oraz bogatą szatę roślinną.

Wszyscy uczestnicy z zachwytem podziwiali piękno natury, co z pewnością wpłynie na nabycie większego szacunku do otaczającej nas przyrody.   

 

                  Dnia 19.06.2016r odbyła się wycieczka do Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej i do Arboretum w Rogowie. Uczniowie zwiedzili Muzeum Lasu i Drewna, gdzie obejrzeli bogatąekspozycję ptaków, ssaków i owadów. Największe zainteresowanie wśród dzieci wzbudziła ekspozycja orła Orlika wysiadującego jaja w swoim ogromnym gnieździe. Uczniowie widzieli również kolekcje szyszek, żerowiska owadów i poznali różne rodzaje drewna.

Po zwiedzeniu muzeum wszyscy uczestnicy wzięli aktywny udział w „zielonej lekcji”, która odbyła się w lesie. Dzieci otrzymały od przewodnika karty pracy, które z zaangażowaniem wypełniali. Ich zadaniem było nasłuchiwanie i rozpoznawanie ptaków. Z pomocą przewodnika poszukiwały, rozpoznawały i nazywały różne rośliny. Dzięki takiej lekcji, opartej na praktycznym działaniu, każdy z pewnością uzupełnił swoją wiedzę o ekosystemie lasu.

Kolejnym punktem naszej wycieczki, był spacer z przewodnikiem po przepięknym ogrodzie Arboretum. Tutaj oglądaliśmy najciekawsze i najcenniejsze gatunki drzew i krzewów. Przepięknie kwitnące magnolie i azalie upajały nas swoim zapachem. Pobyt w takim magicznym miejscu, z pewnością wpłynie na wzrost wrażliwości na piękno natury i wyrobienie większego szacunku do otaczającej nas przyrody. 

 

                  Dnia 09. 06. 2016 roku odbyła się ostatnia wycieczka w ramach programu przyrodniczo – ekologicznego „ W trosce o przyrodę oszczędzamy wodę”.               Uczniowie uczestniczyli w zajęciach edukacyjnych w Bolimowskim Parku Krajobrazowym. Pani przewodnik oprowadzała nas po Parku opowiadając o ich  „mieszkańcach”, o niespotykanej roślinności. Dzieci z zainteresowaniem słuchały przyrodniczych ciekawostek, uzupełniły i wzbogaciły swoją wiedzę na temat obiegu wody w przyrodzie.                         Po zajęciach w Parku wszyscy wzięliśmy udział w warsztatach garncarskich w Bolimowie. Najpierw zwiedziliśmy pracownie artystyczną, poznaliśmy w jaki sposób wyrabia się naczynia gliniane. Następnie każdy z uczestników miał możliwość lepienia naczynia. Wszyscy z ogromnym zaangażowaniem lepili wymyślone przez siebie ozdoby, co stanowiło wspaniałą lekcję kreatywności i usprawniania manualnego.                                              Miłym akcentem kończącym nasza wyprawę było ognisko z kiełbaskami. 

 

           W roku szkolnym 2014/2015 koło ekologiczne (opiekunki: p. Wioletta Kazur,  p. Magdalena Młynarczyk) uczy nas szacunku do przyrody, ekologicznego życia. Czyni to poprzez zajęcia, wycieczki, spotkania.

    Od stycznia 2013 r. panie: Wioletta Kazur i Magdalena Młynarczyk realizowały program przyrodniczo – ekologiczny, dla uczniów klas I - VI i klas z nauczaniem na poziomie szkoły podstawowej w  Zespole Szkół Specjalnych nr 5 w  Pabianicach, „ Z ekologią na ty, czyli chcę wybrać się do krainy przyrody, aby zostać Ekoludkiem”, który dofinansowywany był przez  WFOŚiGW. 

Projekt  trwał  do czerwca 2013 r.

W ramach tego programu, w naszej szkole odbyły się przedstawienia ekologiczne pt.” O Romusiu, Emilce  i zielonej koniczynce” i "Leśna przygoda Jasia i Małgosi", które przygotował Teatr Lalki "Pacuś"   

Dzięki dofinansowaniu z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi,  uczniowie szkoły podstawowej uczestniczyliwycieczce do agrofermy „Pod Bocianim Gniazdem” w Chróścinie. Przywitały nas zwierzęta, które nakarmiliśmy, następnie udaliśmy się na pyszny poczęstunek. Mieliśmy przejażdżkę saniami, ognisko oraz gry i zabawy. Jednak największą radość sprawiła nam jazda konna. Mimo zimowej aury wiosną,  wycieczka była bardzo udana.

Mogliśmy również poznać zwierzęta z różnych stron świata - podczas wycieczki do ZOO Safari  w Borysewie oraz dzieje Ziemi w DINOPARKU w Kołacinku (dofinansowanie z WFOŚiGW w Łodzi).

Mali przyrodnicy mogli dowiedzieć się "co w trawie piszczy" podczas wycieczki do Parku Edukacyjno - Rozrywkowego "Mikrokosmos".  Poszukiwali także mieszkańców  runa leśnego w czasie zajęć w Lesie Łagiewnickim.

Wstajni "Karina" zaprzyjaźnili się z końmi i poczuli smak jazdy na "rumakach".

Uwieńczeniem działalności i współpracy z WFOŚiGW było zdobycie III miejsca w konkursie "Ekobelfry" 2013

 

Od 9.01.2012r. w naszej szkole działa koło ekologiczne „Mały przyrodnik”, które prowadzi p. W. Kazur   i p. M. Młynarczyk. W zajęciach koła uczestniczą uczniowie szkoły podstawowej i zespołów edukacyjnych na poziomie podstawowym. Na zajęciach uczniowie starają się jak najlepiej poznać najbliższe środowisko przyrodnicze, po to, aby wszelkie działania, których się podejmują były skierowane na jego poprawę.

Celem koła ekologicznego jest:

  1. Kształtowanie świadomości ekologicznej i postaw proekologicznych u dzieci
  2. Poznanie znaczenia terminu ekologia
  3. Rozbudzanie potrzeb kontaktu z przyrodą
  4. Wyrabianie szacunku dla przyrody i jej piękna
  5. Dostrzeganie zagrożeń ekologicznych
  6. Zrozumienie zależności istniejących w przyrodzie i związków człowieka z naturą
  7. Poznanie sposobów ochrony powietrza, wody, lasów i zwierząt
  8. Uświadomienie uczniom, że troska o przyrodę jest troską o nas samych i nasze życie
  9. Wyrabianie nawyków ekologicznych typu: oszczędność materiałów, wody, prądu, wykorzystanie surowców wtórnych, segregowanie odpadów
  10. Kształcenie umiejętności wnikliwej obserwacji środowiska naturalnego i wyciąganie wniosków
  11. Wykorzystanie naturalnej ciekawości świata dzieci dla rozwijania trwałych zainteresowań przyrodniczych

W ramach koła ekologicznego uczniowie cyklicznie uczestniczą w warsztatach ekologicznych w ośrodku „Źródła”, gdzie zdobywają w sposób praktyczny wiedzę na temat ochrony środowiska.

Tutaj uczą się  o segregowaniu śmieci i w jaki sposób można je ponownie przetworzyć.

Dzieci wykonały ekologiczne zabawki.

Poznawały również technikę wyrobu papieru czerpanego.

Członkowie koła przeciwdziałają negatywnym skutkom wpływającym na środowisko przyrodnicze, włączając się aktywnie w wszelkie działania, jak na przykład: segregowanie śmieci, zbiórka darów dla podopiecznych schroniska (dla psów i kotów), promują zdrowy styl życia poprzez uczestnictwo w rajdach pieszych.

 

 

 


Hilliger Media Shop
Template "schoolnerdfree" designed by Hilliger Media (Copyright © 2011)